Tuesday, November 1, 2011

Gara-gara Perokok!


Geram!! gara2 sorang mamat ni merokok sampai terkena kulit muka (bawah hidung) anak saya Si Rafiq.Citernya Hari Ahad petang wiken aritu.... lepas je abis jogging saya & si comel saya tu jalan2 lak pusing2 kawasan perumahan saya tu dgn menaiki kereta. Pastu kami singgah ke gerai (ada orang buka gerai ala-ala kedai runcit gitu) di area perumahan teres yg tak jauh dari rumah saya.Kebetulan waktu saya sampai tu xde orang lain lagi & saya ternampak le sorang mamat berbaju biru (nampak cam budak bujang) ni berjalan dari kawasan Apartment tu menuju ke gerai yg sama. Saya sibuk le melayan si Rafiq sambil tanyakan dia nk beli apa lagi. Tak lama kemudian, si Rafiq ni membelok ke sebelah sana utk membeli air peberet dialah (air teh o kurang manis dlm tin). Tiba2 je dia menjerit nangis...saya ingatkan yg si comel saya ni dah terkena bucu meja ke kan? (kebetulan ada 1 meja disudut tu).Saya pon cepat je dapatkan Rafiq,tapi dia masih lagi menjerit nangis sambil menutup mulut. Saya cuba check....nampak cam ada abuk2 hitam.Bila saya toleh je... saya nampak mamat baju biru tu tgh pegang putung rokok (seperti gambar dibawah).




Automatik je muka saya dah berubah nk marah. Tak sangka pulak saya yg mamat tu dtg ke gerai tu sambil merokok sebenarnya! Tapi memang saya tak nampak yg rokok dia tu terselit kat celah jari dia tu.Dalam masa yg sama dia pon sebok nk sedut asap rokok masuk ke dlm paru2 dia yg dah itam tu kan?  so, terkenalah ke atas mulut anak saya ni yg kebetulan lalu ke situ. Adoi...tak pasal2 dah bertanda atas mulut Si Rafiq!!
Keluarlah ayat spontan dari mulut saya ni kan? "Lain kali ....boleh tak jangan hisap rokok dikawasan camni, anak saya pon tak perasan jugak yg awak merokok kat sini?" sket je ayat saya...sbb saya sabar lagi nk keluarkan perkataan yg x sedap di dgr kan? Mood nk membeli pon dah terbantut! Mamat tu pulak nampak cuak juga....saya ada dgr dia cakap "Kak, minta maaf ye" itu sahaja ayat dari mamat tu!!Kebetulan juga abg gerai tu dapatkan minyak yg mmg dah ada standby dlm keta dia. Dlm sibuk sapu minyak tu ...tgk2 mamat tu dah blah cabut camtu ajer...hadoi!! lagi le saya geram!! rasa nak sumbat je banyak2 putung rokok dalam halkum dia tu!!  


Merokok ni kan tak baik utk kesihatan diri...bukan diri sendiri je yg dpt penyakit, orang2 sekeling pon kena tempias skali. Alhamdullilah en.usben saya dah selamat berenti merokok 7 thn yg lepas.Bila dpt tau yg saya pregnant & dia bermula berazam utk tidak merokok. Taknak jadikan contoh pd anak2 katanya!  saya tambah lak dgn khutubah Jumaat lagi "Syg, kalau abg berenti merokok, kompom kita akan kaya, sbb 1 minggu abg merokok darab dgn sebulan setahun untung bersih tu kita leh beli bangalow tau!! wah....gitulah ayat2 hikmah saya!! Syabas bette:-) katakan taknak pada ROKOK! rokok pembunuh!!  Dah...bawak2 le berenti merokok tu:-)

 

3 comments:

KhaiRin said...

apsal x bg je kungfu sejibik kt mamat tu?
krg asam btol!

MaZnie said...

uittt....garangnya cik Rin ni:-)
saya masih b'sabar...kehkehkeh!!

miSS yaTee said...

smoker mmg kurang ajar !! tujuan khas yg hisap kt tmpt awam tnpa rase belas kasihan tu.