Sunday, November 13, 2011

SUPER MAK!!

Kerja2 SUPERMAK dirumah tak pernah surut kan? bagi saya yg x menggunakan khidmat maid ni perlulah membuat sendiri kerja rumah ni.Bila tibanya wiken...kerja mengemas rumah dari pagi hingga ke petang tak berenti2 dibuatnya...hadoii! Dah tak perlu nak exercise keluarkan peluh...peluh memercik keluar dgn hasil bantuan mengemop lantai,turun naik tangga berulang2 kali serta meng'iron' baju yg berlambak2 itu!! Boleh dpt musle Iron man pasni....hehehe.

Bayangkan ye tuan/puan semua...bukan mudah kerja2 rumah yg perlu diuruskan orang perempuan ni.Dalam satu masa orang perempuan seperti saya ni boleh buat kerja 4 in 1. Sambil memasak, boleh lagi membasuh kain, sementara lauk masak didapur tu leh lagi mengemop lantai, basuh pinggan, buleh lagi lari p buang sampah, buleh lagi jeling2 TV....Kehkehkehkehkeh!! Orang laki leh buat tak kerja2 umah cam orang pompuan ni?? Rasanya kalo org laki ni dia akan buat 1 kerja je....kalo minta tolong buang sampah, buang sampah jelah jawapnya! tak sehebat org pompuan ni kan?? Sapa setuju kasi hangguk itu kapla...hehehe!! Betapa hebatnya penangan kuasa seorang "Super Duper Mak" ni kan???

Senarai kerja2 umah org pompuan:- Basuh Kain, Jemur Kain,Lipat Kain...malam singkap kain opss 18sx!! Memasak,basuh pinggan, mop lantai, sapu lantai,mop tingkap pintu segala, iron baju sedozen,tanam bunga,siram pokok bunga.Jaga anak, buat susu anak, bagi makan & mandi anak (untuk yg ada anak kecik & baby). banyak tol kerja umah org pompuan ni ek!! rasa2 cam ada lg kot yg tak masuk list.

SEKIAN TERIMA KASIH....saje petang wiken ni merapu sket:-)

Friday, November 11, 2011

Kembang Tekak!!

Topik lepas geram:-) Kadang-kadang saya rasa nak marah pada peniaga yg ingin mencari rezeki dgn hasil meniaga makanan.ni. Apa yg saya perhatikan...peniaga2 ni tak pentingkan kebersihan diri.Bukan setakat rambut diorg je karat, muka,kuku kaki tangan semua habis berkarat! Selera untuk singgah membeli makanan terbantut! eiiiiiiiiiiiiiiii...yekk! tolong le pada peniaga2 semua, janganlah hanya nak cari keuntungan semata2.Kebersihan diri juga penting tau!! karang kalo tak laku...mulalah kata ada org dengki tabur garam bagai kan?? padahal...sendiri mau henggat!!

Kisahnya petang tadi ........lepas je balik dr kerja singgah le ke Pasar Malam area berdekatan umah saya tu. Sepanjang2 orang meniaga tu kita dpt lihat berbagai2 jenis makanan yg diorang ni meniaga. Masalahnya ada yg tak pandai menjaga penampilan diri. kebetulan pulak en.usben saya ternampak sorang mamat ni yg tgh menguli tepung utk buat kueh pau goreng bagai tu...Ya Rabbi katanya, naik kembang tekak bila tgk keadaan mamat sedang menguli tepung tu. Haa, korang paham2 jelah ye..maksudnya berlemoih (Loghat Kedah). 

Tapi saya lagi surrender kalo makan roti canai @ apa juga makanan kat kedai mamak. Tak boleh masuk beb!Bukan kembang tekak je...abis kembang kempis idung saya ni bila nak makan makanan kat kedai buatan mamak.Hanya 2 buah kedai mamak je kat area Shah Alam ni yg leh masuk tekak saya. Lain2 dah kena reject!! buekkkk....geli:-) Memang ada sejarah...masa baru kawen ada kawan usben nak belanja kat kedai mamak ni. So, Kitaorg pon g lah...area PJ kat FAM sana tu.Ntah apa nama kedai Mamak tu pon saya dh tak henggat! elok duduk je, bukan sorang 2 tau...tapi kat 5 orang dah keliling kita nk serve kan makanan. Sorang tukang letak daun pisang atas meja, sorang tukang bubuh nasi, sorang lagi tukang senduk kari, senduk lauk, tuang air...waktu tu je tetiba tekak saya rasa loya. Loya bukan dah pregnant....Loya tgk keadaan diorg waktu tu yg saya rasakan tetiba je berada di India!! Ayooo....ammmmaaaa, tak leh terima tekak saya. Nak tak nak kena la amik hati kawan usben yg belanja tu.Makan jugaklah sikit walau tekak saya ni memang dh tak leh telan. Saya perati keaadan sekeliling yg tak berubah sebijik ala2 restoran India...eiiii! geli...geli!! 

Sejak dari haritu, saya terus reject segala jenis kedai mamak! Lately ni je yg saya leh accept 2 restoran mamak tu...Ater, camne kalo nk g ober de sea?? Restoran mamak je yg banyak kat sana kan?huhu.........





Moral of d'story :- kenalah rajin masak. Jangan nk asik beli di luar sahaja Cik Puan Mazni oiii!!

Thursday, November 3, 2011

CiTa-CiTa

Cita-cita korang masa kecik dulu nak jadi apa? kalau kat sekolah dulu cikgu kan selalu tanya ''Murid-murid, apa cita-cita kamu bila dah dewasa nanti? wah...memasing dah ada jawapan kan! Ada yg nk jadi Cikgu, Polis, Askar,Misi (kecik2 x reti nk sebut Jururawat!) dan sebagainya. Sampai je turn saya..."Saya nak jadi Peguam Cikgu!". Clussssss ko punya cita-cita:-) konon petah le bercakap!!hikhikhik. Takde pulok jawapan dah besar nanti nak jadi kerani, kerja kilang,Drebar lori, Keja kedai 7 E dan  bla...bla...semua tu.hikhikhik!!  

 Tapi bila dah dewasa ni....Polis, Askar, Misi, Lawyer semua tu ntah kemana.Yg hado Lawyer buruk jek! Pengakhiranya hanyalah seorang PEON sahaja.(ni tadok kena mengena antara yg Hidup@Mati ye) Itu semua imiginasi sewaktu kita kanak2 la kan? Mungkin ada antara kita yg berjaya mencapai cita -cita apa yg disampaikan dulu. Tak mustahilkan??

                                                          

Nota buku lima: Tak suka pada sorang Lawyer ni yg menguruskan urusan Jual/Beli rumah kami pada tahun 2009 sehingga kini masih lagi tertangguh! Lawyer tak Amanah!! Itu hak kami... dushhhhhhhhhhhhhhhhhhh!!! GERAMnyer!!!

Wednesday, November 2, 2011

XBoboipren

Topik hari ni ialah Xboboipren....saje nak imbas kenangan lama!!
Korang sure pernah ada x boiperen kan? Takkan le sorang je kan? mesti ada 2,3 X boboipren yg lain.Pernah tak korang citer ngan usben korang pasal X korang dulu? Apa...jawapanya 'nak mampus'? kehkehkehkeh...Sabor2!! Tak semua orang berani citer ngan usben masing2 pasal x boiperen lama kan? Tapi usben saya tau citer pasal X boiperen saya.....sbbnya??


Gini citernya, (lain2 XBoboipren tu kita abaikan....sbb x extreme sgt nk ngulas!! hehehe)


X boiperen saya ni dulu satu company jugak ngan saya (sehingga kini).jeng...jeng...jeng. ceteka!! cecari!!Perkenalan terjadi kat padang netball.Waktu tu umur saya baru nk masuk 21thn...Dah hari2 melompat kat padang netball tak sedar lak ada mamat yg usha (sila nk muntah).So, dari situ mulalah perkenalan kami...cewahh! Dlm masa yg sama saya dah mula nk berkawan baik ngan encik usben saya ni. 1st time date ngan X boiperen ni nak g makan kat area Bkt Jalil. HP lak waktu tu (Ericson) mana ada jenis yg automatic lock sendiri kan?
nilah model hp pertama yang saya guna....

Opkos le kita yg kena On Off suis HP tu. Waktu tu dlm keta...ntah camne before nk keluar dating tu saya & usben (kawan waktu tu) call & borak2 biasa la..lupa nk Offkan kut, sepanjang perjalanan ngan X boiperen tu, HP saya tu ter'On' & usben saya dengar segala percakapan kitaorg waktu tu. cehhhhh!!! yg saya tau usben saya dok ejek pastu 'awak, saya'. Maklumlah... hayat baru nk mencinta2 ni kan?? waktu saya berkawan ngan usben tu.. ber KAU & AKU je. X boiperen ni dah siap lamar saya betul2 depan Masjid Shah Alam tu sambil mengeluarkan sebentuk cincin! nasib dia x melutut@sujud ala2 mat salleh melamar tu kan??Waktu tu saya gugup betoi....rasa nk pitam pon hada!! maklum le, kita muda lagi kan.






Tapi dalam masa berkasih ngan X boiperen ni, dlm banyak2 kawan laki lain juge...usben saya ni la yg paling ambil berat pasal kita.Hari2 call...x boiperen pon xde call hari2. Pastu bila jumpa@dating cam xde modal nk borak....diam je. Cam malu2 unta gitu:-) tapi bila jumpa & borak dlm phone ngan usben saya ni cam nk pecah@koyak rabak mulut tu bercerita. Ntah...pelik sgt rasanya!! kitaorang boleh citer apa sahaja.Tapi waktu tu mmg xde sekelumit perasaan pon ngan usben.... sbb mmg anggap dia kawan baik.


Sehinggalah satu pagi (waktu ada tournement Bowling@Sunway) saya dapat call pepagi buta dari usben.Dia cakap dia tgh sakit....pepagi buta dah kejor yob kejor pencuri yg tgh nk buka tayar kereta adik dia. Ngan kasut semua ntah kemana...pepagi masa datang tournement tu dah ngencot2 jalannya. Yg saya plak tetiba ada datang satu perasaan (ntah camne nk kabor ek) rasa nk ambil berat pasal dia. Saya boleh polo (sampai toilet pn nk ikut)je dia masa kat Sunway tu...sampai si usben ni tegur la' eh, yg ko asik ikut aku ni kenapa'.Barulah saya tersedor waktu tu:) yg perasaan Sayang dah mula ada! So, bermulalah episod kami berchenta plak pastu...tapi depan kawan2 still cover baik dok berKAU Aku lagik!!


Usben saya bukan penyebab berakhirnya hubangan saya ngan X saya tu.Saya sendiri jumpa dia & berterung terang yg saya tak berapa selesa nk berkawan@berKASIH Alia dgn dia.Alhamdulillah, dia boleh terima...tapi tak tahulah disebalik hati dia.Dia pon dh selamat berkahwin & dah ada anak. Alhamdulillah saya juga berbahgia dgn kehidupan saya...Yang penting,perkara lepas usah dikenang!! Semua tu dah tertulis Jodoh pertemuan adalah ketentuanNYA.


Inilah Jodoh saya!! Terima kasih padamu Ya Allah...
semoga dipanjangkan usia kami bersama...Amin
 Nota kaki : Sure korang pon ada citer X Boboipren kan? jomlah share...sharing is caring:-)

Mekasih!!

Apa GuNa...............

Tuesday, November 1, 2011

Gara-gara Perokok!


Geram!! gara2 sorang mamat ni merokok sampai terkena kulit muka (bawah hidung) anak saya Si Rafiq.Citernya Hari Ahad petang wiken aritu.... lepas je abis jogging saya & si comel saya tu jalan2 lak pusing2 kawasan perumahan saya tu dgn menaiki kereta. Pastu kami singgah ke gerai (ada orang buka gerai ala-ala kedai runcit gitu) di area perumahan teres yg tak jauh dari rumah saya.Kebetulan waktu saya sampai tu xde orang lain lagi & saya ternampak le sorang mamat berbaju biru (nampak cam budak bujang) ni berjalan dari kawasan Apartment tu menuju ke gerai yg sama. Saya sibuk le melayan si Rafiq sambil tanyakan dia nk beli apa lagi. Tak lama kemudian, si Rafiq ni membelok ke sebelah sana utk membeli air peberet dialah (air teh o kurang manis dlm tin). Tiba2 je dia menjerit nangis...saya ingatkan yg si comel saya ni dah terkena bucu meja ke kan? (kebetulan ada 1 meja disudut tu).Saya pon cepat je dapatkan Rafiq,tapi dia masih lagi menjerit nangis sambil menutup mulut. Saya cuba check....nampak cam ada abuk2 hitam.Bila saya toleh je... saya nampak mamat baju biru tu tgh pegang putung rokok (seperti gambar dibawah).




Automatik je muka saya dah berubah nk marah. Tak sangka pulak saya yg mamat tu dtg ke gerai tu sambil merokok sebenarnya! Tapi memang saya tak nampak yg rokok dia tu terselit kat celah jari dia tu.Dalam masa yg sama dia pon sebok nk sedut asap rokok masuk ke dlm paru2 dia yg dah itam tu kan?  so, terkenalah ke atas mulut anak saya ni yg kebetulan lalu ke situ. Adoi...tak pasal2 dah bertanda atas mulut Si Rafiq!!
Keluarlah ayat spontan dari mulut saya ni kan? "Lain kali ....boleh tak jangan hisap rokok dikawasan camni, anak saya pon tak perasan jugak yg awak merokok kat sini?" sket je ayat saya...sbb saya sabar lagi nk keluarkan perkataan yg x sedap di dgr kan? Mood nk membeli pon dah terbantut! Mamat tu pulak nampak cuak juga....saya ada dgr dia cakap "Kak, minta maaf ye" itu sahaja ayat dari mamat tu!!Kebetulan juga abg gerai tu dapatkan minyak yg mmg dah ada standby dlm keta dia. Dlm sibuk sapu minyak tu ...tgk2 mamat tu dah blah cabut camtu ajer...hadoi!! lagi le saya geram!! rasa nak sumbat je banyak2 putung rokok dalam halkum dia tu!!  


Merokok ni kan tak baik utk kesihatan diri...bukan diri sendiri je yg dpt penyakit, orang2 sekeling pon kena tempias skali. Alhamdullilah en.usben saya dah selamat berenti merokok 7 thn yg lepas.Bila dpt tau yg saya pregnant & dia bermula berazam utk tidak merokok. Taknak jadikan contoh pd anak2 katanya!  saya tambah lak dgn khutubah Jumaat lagi "Syg, kalau abg berenti merokok, kompom kita akan kaya, sbb 1 minggu abg merokok darab dgn sebulan setahun untung bersih tu kita leh beli bangalow tau!! wah....gitulah ayat2 hikmah saya!! Syabas bette:-) katakan taknak pada ROKOK! rokok pembunuh!!  Dah...bawak2 le berenti merokok tu:-)

 

Monday, October 31, 2011

Segmen Wanita : Ragut satu nyawa setiap enam saat

Info from Harian Metro.Peringatan untuk diri saya & juga rakan2 wanita yg lain.
Semalam je 4 round saya ber'jogging di kawasan tasik perumahan saya tu! terasa badan dah naik sikit...walau saya aktif juga bersukan!! Seriau juga bila badan makin naik ni...sebelum terjadi akan perkara2 yg tak diingini baiklah kita mencegah sebelum TERKONO!!

PESANAN khas untuk wanita: Tekun dan tegas dalam menjaga kesihatan kerana semakin meningkat usia, semakin tinggilah peluang penyakit jantung dan strok mendekati kita. Bagi wanita yang memiliki faktor risiko untuk penyakit jantung, mereka juga berisiko tinggi mendapat strok.



Ketika bertemu dengan Pakar Neurologi Hospital Assunta, Datuk Dr Raihanah Abdul Khalid, beliau berkongsi fakta menggerunkan iaitu strok bukan saja menjadi punca kematian keempat utama di hospital kerajaan, malah lebih ramai wanita diserang penyakit ini berbanding lelaki. Bahkan kematian akibat strok adalah dua kali lebih tinggi berbanding kanser payudara.

Nisbah mudahnya, satu daripada lima wanita selepas menopaus diserang strok berbanding satu dalam enam bagi lelaki. Sehari selepas bertemu Dr Raihanah, sahabat di kampung memberitahu ibunya kini berada di hospital kerana strok dan beberapa bulan lalu penulis kehilangan ibu saudara akibat penyakit yang sama.

Kenapa strok atau serangan otak lebih tinggi pada wanita sedangkan faktor risikonya sama saja dengan lelaki? Dr Raihanah berkata ia ada kaitan dengan kehilangan perlindungan hormon estrogen (yang sangat rendah parasnya selepas putus haid) menyebabkan risiko wanita mendapat sakit jantung dan strok meningkat mendadak setanding lelaki.

Kajian dijalankan penyelidik dari Universiti Toronto, Kanada pada 2004 mencadangkan beberapa kemungkinan antaranya faktor jangka hayat kerana wanita hidup lebih lama berbanding lelaki. Ini kerana risiko strok melonjak dengan peningkatan umur.

Masalah migrain yang kerap dihadapi wanita dikatakan meningkatkan risiko dua kali ganda untuk mendapat strok. Selain itu mengalami tekanan darah tinggi ketika hamil didapati meningkatkan risiko strok sebanyak 60 peratus dan bagi sesetengah wanita, pengambilan pil pencegah kehamilan juga boleh meningkatkan peluang mendapat penyakit ini khususnya bagi wanita yang merokok dan kerap alami migrain.

Malah, terapi penggantian hormon juga boleh meningkatkan risiko strok bagi sesetengah wanita. Namun, janganlah ada yang tidak mahu mengambil pil perancang atau mendapatkan terapi penggantian hormon atas alasan ini, berbincanglah dengan doktor supaya anda boleh mengambil keputusan bijak dan bermanfaat kepada diri sendiri.
Pun begitu, menurut Dr Moira Karpal yang mengetuai kajian berkenaan, ada satu aspek yang memerlukan kajian lanjut mengapa lebih ramai wanita meninggal dunia akibat strok iaitu kebanyakan wanita berumur tinggal sendirian dan tidak mendapat sokongan sosial. Bahkan wanita juga lebih cenderung menyembunyikan penyakit dan tidak mendapatkan bantuan sewajarnya apabila diserang penyakit ini sedangkan strok perlu dirawat secepat mungkin untuk mengurangkan kesan kerosakan akibat berlaku ‘kecederaan’ dalam otak.

“Semua orang tahu apa itu penyakit strok. Ia penyakit yang semakin biasa di negara membangun seperti Malaysia, malah insidennya lebih tinggi berbanding negara maju. Antara sebabnya ialah negara maju mempunyai kemudahan rawatan dan penjagaan pesakit yang lebih baik dan berjaya mengawal risiko penyakit.

“Strok adalah penyakit golongan tua berumur 60 tahun ke atas. Pada pesakit muda, biasanya pesakit memang ada penyakit berkaitan darah, pembentukan otak tidak normal kongenital (dilahirkan dengan keadaan begitu) atau penyalahgunaan dadah khususnya dadah pesta,” katanya sempena Hari Strok Sedunia yang disambut pada 29 Oktober setiap tahun.

Organisasi Strok Sedunia (WSO) menganggarkan penyakit ini meragut satu nyawa dalam setiap enam saat. Sememangnya serangan strok sangat menakutkan kerana jika tidak membawa maut, ia akan menyebabkan pesakit menjadi orang kurang upaya - sama ada lumpuh separuh badan atau sepenuhnya. Bukan itu saja, pesakit juga akan hilang pelbagai kemahiran termasuk bertutur, kemahiran bahasa dan kebolehan menggerakkan anggota - bergantung kepada bahagian otak yang mengalami serangan.

Strok boleh dibahagikan kepada tiga jenis iaitu iskemia (apabila aliran darah tersekat akibat kehadiran darah beku - yang mewakili 87 peratus kes strok), berdarah (berlaku apabila salur darah yang lemah pecah) dan serangan iskemia transien (TIA) yang juga dipanggil strok kecil. Untuk TIA, walaupun namanya ‘kecil’ tetapi jangan diabaikan kerana ia disebabkan kehadiran darah beku sementara. Segeralah dapatkan nasihat doktor supaya serangan strok yang besar dapat dicegah.

Faktor risiko

Faktor risiko strok sama seperti serangan jantung. Bezanya hanyalah lokasi.


Jika serangan jantung berlaku di mana-mana bahagian jantung, strok pula berlaku di otak sama ada disebabkan salur darah pecah atau tersumbat sehingga mengakibatkan terputusnya bekalan oksigen.
“Mereka yang berisiko tinggi mendapat serangan jantung, juga berisiko tinggi untuk diserang strok. Oleh kerana faktor risikonya sama, maka tiada alasan untuk berkata tidak tahu kerana kerana kedua-dua penyakit ini mempunyai kaitan rapat dengan gaya hidup. Justeru, faktor risiko seperti obesiti, tekanan darah tinggi, masalah kolesterol tinggi, merokok dan kurang bersenam perlu diberikan perhatian.
“Kebanyakan faktor risiko untuk strok (dan penyakit jantung) boleh dikawal kecuali peningkatan umur. Justeru, jika anda menjaga kesihatan jantung, anda juga secara tidak langsung menjauhkan diri daripada serangan strok,” katanya.
Malah, individu yang ada sejarah keluarga mengalami penyakit jantung juga dinasihatkan supaya lebih berhati-hati kerana kebarangkalian mendapat strok adalah tinggi apatah lagi jika dia sendiri mempunyai masalah tekanan darah tinggi.

“Jika anda merokok, berhentilah sekarang kerana rokok meningkatkan risiko strok sebanyak dua kali ganda. Begitu juga dengan tekanan darah tinggi. Jadi berusahalah mengurangkan semua faktor risiko kerana serangan strok berlaku secara tiba-tiba tanpa sebarang tanda. Malah, satu pertiga kes serangan strok berlaku ketika tidur,” katanya.

Tanda amaran


Tiadakah tanda amaran yang boleh diperhatikan? Ada tetapi biasanya ia jarang dipedulikan. Ini kerana tanda amaran strok datang sekejap-sekejap dalam masa beberapa minit atau jam. Ia datang, hilang dan datang kembali menyebabkan ramai pesakit menganggap ia sebagai masalah biasa. Penting untuk diketahui, ia tidak menyebabkan rasa sakit.
Antara tanda amaran itu ialah:
•Rasa kebas secara tiba-tiba terutama pada sebelah badan
•Badan terasa lemah
•Ada masalah penglihatan (pandangan berganda) pada sebelah atau kedua-dua mata
•Pening kepala, sakit kepala secara tiba-tiba
•Hilang keseimbangan atau keupayaan untuk berjalan dengan tiba-tiba
•Rasa keliru, susah bercakap atau memahami percakapan orang lain
•Susah hendak menelan
•Rasa pening dan sekeliling nampak berpusing


Jika anda mengalami tanda-tanda di atas, segera minta ahli keluarga atau rakan sekerja membawa anda ke hospital kerana serangan strok boleh berlaku pada bila-bila masa.
Ada ujian mudah yang boleh dilakukan iaitu senyum, lambai dan cakap atau F.A.S.T.

•F - Face (muka). Suruh senyum. Adakah sebelah mukanya kelihatan ‘jatuh’?


•A - Arm (lengan). Minta dia mengangkat kedua-dua belah lengannya. Adakah sebelah lengan melorot ke bawah?

•S - Speech (cakap). Suruh bercakap dan perhatikan sama ada pertuturannya menjadi tidak jelas.

•T - Telefon. Segera hubungi ambulans. Jika tiada, segeralah bawa individu ini ke hospital.

Apa yang perlu dilakukan apabila ahli keluarga diserang strok?


Bagi individu yang diserang strok, setiap saat sangat berharga kerana kerosakan otak berlaku berterusan sehinggalah dia diberikan rawatan. Apabila otak tidak mendapat oksigen dalam masa beberapa minit, sel-sel otak akan mula mati. Sebaik tisu otak mati, anggota badan yang dikawal oleh bahagian otak berkenaan tidak boleh berfungsi dengan baik dan inilah yang menyebabkan pesakit hilang keupayaan.


“Segera bawa pesakit ke hospital. Baringkan pesakit supaya lebih banyak bekalan darah (dan oksigen) sampai ke kepalanya. Jika dalam kereta, baringkan pesakit di tempat duduk belakang dengan membengkokkan kakinya.
“Jangan berlengah dengan menelefon saudara-mara untuk bantuan kerana bagi pesakit strok, masa amat kritikal. Lebih cepat pesakit dihantar ke hospital dan diberikan rawatan sepatutnya, peluang untuk sembuh lebih tinggi kerana kini kita ada terapi akut untuk pesakit.

“Rawatan seharusnya diberikan dalam tempoh tiga hingga empat jam selepas pesakit mengalami serangan strok. Rawatan ini adalah untuk mencairkan darah beku supaya halangan dalam salur darah dapat diatasi.

“Ingat, dalam perjalanan ke hospital jangan beri apa-apa kepada pesakit termasuklah air, makanan atau aspirin kepada pesakit kerana kita tidak tahu keadaan kesihatan pesakit. Jika pesakit mengambil ubat untuk sakit jantung, pemberian aspirin akan memburukkan keadaan. Sekiranya pesakit muntah, baringkan pesakit dalam keadaan mengiring untuk mengelakkan muntah daripada termasuk ke dalam saluran pernafasannya.

“Bawa sekali ubat yang diambil pesakit dan rekod kesihatannya. Ini akan membantu memudahkan doktor memberi rawatan yang bersesuaian dengan pesakit,” sambungnya lagi.


Dr Raihanah juga mengingatkan supaya tidak percaya dengan e-mel yang mendakwa boleh mencegah strok dengan mencucuk jari menggunakan jarum kerana ia tidak berasas.

Bolehkah serangan strok dicegah?

Ya. Seperti penyakit jantung, strok juga boleh dicegah. Inilah sasaran Kementerian Kesihatan yang sejajar dengan kempen Organisasi Strok Sedunia yang bertema ‘Satu Dalam Enam’ untuk meningkatkan kesedaran mengenai strok. Tema ini dipilih berdasarkan hakikat bahawa satu daripada enam orang akan diserang strok. Ini bermakna semua orang berisiko mendapat strok dan peluang penyakit ini menyerang sangat tinggi jika tiada langkah pencegahan diambil.
Kempen ini bukan saja untuk mencegah strok, tetapi memberitahu bahawa pesakit strok boleh pulih dan kembali menjalani kehidupan sebaik mungkin jika diberikan rawatan dan sokongan yang diperlukan. Kempen dua tahun ini juga bertujuan mengurangkan beban strok dengan bertindak ke atas enam halangan mudah iaitu:

1. Ketahui faktor risiko anda sendiri: sama ada tekanan darah tinggi, kencing manis atau masalah kolesterol tinggi.

2. Menjadi individu yang lebih aktif dan kerap bersenam

3. Elakkan masalah obesiti dengan mengamalkan pemakanan sihat

4. Hadkan pengambilan minuman beralkohol

5. Elakkan asap rokok. Jika anda merokok, dapatkan bantuan untuk berhenti sekarang.

6. Belajar mengenali tanda amaran strok dan tindakan yang boleh dilakukan.

Saranan Dr Raihanah: Jaga pemakanan (kurangkan makanan berlemak) dan pengambilan garam (had maksimum ialah enam gram sehari atau satu sudu teh), hadkan pengambilan daging merah (hanya satu hidangan sebesar kotak mancis sehari), lebihkan sayur-sayuran dan buah-buahan (sekurang-kurangnya enam hidangan sehari).

Paling penting, bersenam 30 minit sehari atau dua setengah jam seminggu kerana senaman boleh mengurangkan risiko strok sebanyak 64 peratus. Senaman sederhana cergas (selepas 30 minit anda masih boleh bercakap tetapi tidak mampu menyanyi). Senaman ringan seperti berjalan pada kelajuan sederhana juga sangat bermanfaat untuk mengekalkan kesihatan dan mengawal penyakit yang dihidapi.


Kehidupan selepas serangan strok

“Perkara pertama yang perlu dilakukan ialah menjalani fisioterapi. Kapasiti latihan berbeza antara pesakit mengikut kemampuan masing-masing. Fisioterapi ini bertujuan memberi latihan kepada anggota badan yang hilang fungsi. Dalam tempoh ini, sokongan keluarga sangat penting.

“Fahami keadaan pesakit dan kenali tanda-tanda amaran untuk mengelakkan berlakunya serangan kedua. Dalam tahun pertama, pesakit ada risiko 12 peratus untuk mengalami serangan strok lagi. Satu pertiga pesakit akan dapat serangan kedua dalam tempoh lima tahun dan jika ini berlaku kerosakan otaknya bertambah teruk,” katanya.

Apa yang ahli keluarga boleh lakukan? Banyak. Pastikan pesakit mengambil ubat seperti diarahkan, bawa pesakit ke hospital atau pusat terapi untuk fisioterapi, sebaiknya pelajari senaman yang diajar supaya anda boleh bersama-sama melakukannya di rumah sebagai pencetus semangat kepada pesakit dan beri sokongan moral.

Kajian mendapati 40 peratus pesakit strok mengalami kemurungan. Apabila kehilangan banyak keupayaan, memang mudah untuk pesakit berasa putus asa, sedih, kecewa hingga membawa kepada kemurungan. Ingat, tekanan juga boleh menyebabkan seseorang mengalami serangan strok.

Jika pesakit suka, bawa dia menyertai aktiviti sosial. Ia sedikit sebanyak boleh menghilangkan kekecewaannya. Bagaimanapun, kaedah ini tertakluk kepada personaliti pesakit kerana ada yang tidak mahu keadaan mereka diketahui ramai.

“Strok adalah penyakit yang memberi beban besar kepada pesakit dan ahli keluarga. Kira-kira 10 hingga 15 peratus pesakit boleh sembuh sepenuhnya, tetapi hampir 60 peratus pesakit terlantar.

“Memang ramai pesakit strok yang lewat diberikan rawatan. Ramai yang ‘terbiar’ selepas dibenarkan keluar dari hospital dan terus menjadi orang kurang upaya.


Namun, jangan biarkan keadaan ini berterusan kerana rawatan seperti fisioterapi masih boleh diberikan walaupun selepas setahun diserang strok. Jangan biarkan pesakit terus menjadi orang tidak upaya,” katanya.